Anton Gustafsson, grundare av Cornholebutiken.se och Cornholestore.com, förvandlade sin passion för cornhole till ett framgångsrikt företag. Efter att ha spelat cornhole på ett hemmabyggt spel för tio år sedan, insåg han senare en marknadsmöjlighet vid en middag där höga priser och långa leveranstider från Europa diskuterades. Idag är Cornholebutiken.se Sveriges största nischade butik för cornhole, med fokus på hög kvalitet, snabb leverans och svensk 5-stjärnig support. Genom exklusiva ACL-stämplade produkter strävar Anton efter att göra cornhole populärt i Sverige, både som trädgårdsspel och tävlingssport, och ser en ljus framtid för spelet i landet.
Kan du berätta lite om ert företag och hur ni började tillverka cornholebrädor? Vad inspirerade er att satsa på just cornhole?
Mitt namn är Anton Gustafsson och jag är medgrundare och ansvarig över driften av Cornholebutiken.se och vår europeiska butik Cornholestore.com. Jag spelade själv cornhole första gången för runt 10 år sedan på ett hemmabyggt spel hos mina föräldrar. Men vid den tidpunkten såg jag inte framför mig att vi själva skulle sälja spel. Det var inte förrän 7-8 år senare som jag återigen kom i kontakt med cornhole på en middag där jag också fick reda på att de beställde spelet från Europa och betalade dessutom väldigt mycket pengar för det.
Då sattes företagaren i huvudet fart och tänkte att – inte bara ska jag kunna leverera spel med bättre kvalité? Jag vill dessutom kunna erbjuda det till bättre pris med svensk 5-stjärnig support och snabb leverans. Det tog dock ett år till innan planen sattes i verket.
Efter att ha tittat på olika möjligheter som att köpa cornholebrädor från olika fabriker i Asien så hittade jag till slut en fabrik i Europa som kunde erbjuda allt jag ville när det gällde kvalitet, priser och leveranstider.
Jag förhandlade med fabriken, berättade om vår vision, min historik som egenföretagare i över 15 år och varför vi skulle få bli deras exklusiva samarbetspartner i Sverige. Numera är vi ensam auktoriserad återförsäljare i Sverige när det gäller ACL-stämpeln på våra egna produkter.
Vilken vision har ni för ert företag och hur ser ni att ni kan bidra till utvecklingen av cornhole i Sverige?
När vi startade upp så kunde man göra en enkel marknadsanalys av hur stor den svenska marknaden var för försäljning av cornholespel – idag, bara två år senare så är det något helt annat. Det är inte bara ökat intresse för cornhole som trädgårdsspel utan även som sport. Det innebär att vi arbetar på att utveckla sortimentet framåt för att kunna erbjuda olika sorters nivåer så att vi kan ge de varje enskild kund önskar och behöver.
Vi är numera sannolikt den största nischade butiken för cornhole i Sverige och jobbar på att skapa intresse för spelet mot den svenska befolkningen. Vår marknadsföringsstrategi i år har givit mycket bra resultat och vi har därmed kunnat leverera många fler spel till de svenska hushållen jämfört med förra året – på så sätt så tror vi även att det ger ringar på vattnet då fler och fler får möjligheten att testa cornhole.
Vi tror att cornholes stora fördel som sport är sin enkelhet – därför är vår vision att så många som möjligt ska få möjligheten att komma i kontakt med sporten. Det erbjuder vi genom att kunderna kan välja mellan olika sorters ”insteg”, det är också därför som sortimentet består av allt från enklare modeller till några av de mest avancerade och påkostade spelen på marknaden.
Vår marknadsföring för cornhole har dessutom visats för över en halv miljon olika svenskar i år som i snitt har nåtts av våra annonser flera gånger per person.
Hur ser ni på framtiden för cornhole i Sverige? Vilka steg tycker ni är viktigast för att vi ska växa och få fler utövare?
Jag anser personligen att cornhole är här för att stanna – frågan är om det lyckas bli en allmänt erkänd sport i landet eller om nivån stannar på ”trädgårdsspels-nivå”.
Enkelheten med att vem som helst kan börja spela/tävla, det behövs inga stora summor pengar för att komma igång och samtidigt som du dessutom många gånger kan träna hemifrån gör att sporten har otroligt hög potential.
När potentiella framtida tävlingsspelare väl har fått testa cornhole så är det viktigt att det finns plattformar i form av föreningar och butiker/leverantörer som hjälper dem att ta nästa steg.
Vi som förmodligen största cornholebutik i Sverige bär ett visst ansvar över att kunna leverera bra produkter för att spelare ska kunna fortsätta utvecklas – det är en av våra stora prioriteringar framåt.
Föreningarna i sin tur behöver vara aktiva i sin rekrytering och hjälpa de som vill börja spela på olika sorters sätt – t.ex. genom stående tävlingar/träningar varje vecka osv. Men framförallt så behöver de nå ut till fler människor med marknadsföring.
Vad betyder ert sponsorskap av SM i cornhole för er, och hur ser ni på er roll i att stötta och utveckla Svenska Cornholeförbundet?
I en så nischad sport som cornhole så är det viktigt att de eldsjälar (t.ex. ni på Svenska Cornholeförbundet) som finns får stöd från de verksamheter som finns runtom i landet – i vårt fall är vi en 100% matchning och därför vill vi självklart vara med och bidra för att SM ska kunna bli så lyckat som möjligt.nFörhoppningsvis kan vi fördjupa samarbetet ännu mer framåt!
Hur tror ni att ert engagemang kan inspirera fler att delta i cornhole, både som spelare och åskådare?
Vi hoppas såklart att vårt varumärke och våra produkter ska bli omtyckta av den svenska cornholepubliken. Med vår nya kvalitetsstämpel från ACL så har vi möjligheten att också leverera ännu bättre produkter än tidigare då American Cornhole League noga följer tillverkningen av vårt sortiment.
Vilka utmaningar ser ni i utvecklingen av cornhole i Sverige och hur tror ni att dessa kan övervinnas?
Jag tror att de flesta av läsarna till den här artikeln tänker ungefär samma sak; det är enkelt att värva fans till trädgårdsspelet cornhole – men kanske inte lika lätt att värva spelare till sporten.
Det blir en helt annan sak om man ska ta sig till en lokal och vara en del av en förening.
Intresset för cornhole kommer att växa kraftigt framåt av sig själv i trädgårdarna då det är ett sällskapsspel du genomför med gäster – det innebär ringar på vattnet av sig själv.
Däremot är det mycket svårare att rekrytera till klubbarna. Jag bor i närheten av en cornholeklubb men har aldrig sett någon marknadsföring för det varken på sociala medier, online eller mer traditionellt i staden – i slutändan gäller det trots allt att föreningarna lyckas med sin löpande marknadsföring och rekrytering om cornhole ska växa som en riktig sport i landet.
Hur kan vi, som arrangörer av SM i cornhole, och ni, som sponsor, samarbeta för att skapa större intresse och fler deltagare i kommande tävlingar?
The million-dollar question!
Jag tror att det finns tre viktiga element för att lyckas; marknadsföring, geografi (och till viss del vinster).
Precis samma sak gäller här som med marknadsföringen för varje enskild förening. Varför har jag aldrig sett en annons (inlägg i egna facebookgruppen räknas inte) om Cornhole SM?
Jag förstår att det såklart krävs pengar som ett ungt relativt nystartat förbund kanske inte alltid har – men ”syns man inte så finns man inte” i det här läget.
Annonsering på sociala medier är både enkelt, relativt billigt och effektivt för att kunna träffa just den kundgrupp som kan vara relevant. Kanske kan framtida sponsorpengar öronmärkas för just det här?
Nästa viktiga element är placeringen av SM. Jag är medveten om att intresset och många av de som spelar mest är uppifrån i landet, men jag tror att det kommer bli riktigt svårt att locka många spelare från låt säga Göteborg-Jönköping-Västervik och nedåt i landet med en sådan resa.
En mer centrerad plats hade gett många fler chansen att delta. Exempel på en sådan kan vara t.ex. Örebro eller Jönköping. Nästa aspekt är att staden ska vara tilltalande att åka till (dvs göra det till en weekend), därav kanske Stockholm eller Göteborg är de bästa alternativen eftersom de är populära resmål bara i sig.
Besök Cornholebutiken här: https://cornholebutiken.se/
Eller den europeiska varianten: https://cornholestore.com/